پوریای ولی.....

امروز یه داستان خوندم هر چند قبلا هم خونده بودم ولی بعضی داستانها رو باید هر روز خوند هر روز تکرار کرد.... از اول تا آخر که خوندم فقط اشک ریختم و حسرت خوردم به انسانهای بزرگی که چگونه بر هوای نفس غلبه میکردند.... این داستان هیچ حرف اضافه ای نیاز نداره فقط بخونیددددددددددد.

پورياي ولي
 پورياي ولي يكي از پهلوانان دنياست و وزرشكاران هم او را مظهر فتوت و مردانگي و عرفان مي‌دانند و مرد عارف پيشه‌اي بوده كه يكروز به كشوري سفر مي‌كند تا با پهلوان درجه‌ي اول آنجا در روز معيني مسابقه‌ي پهلواني بدهد در حاليكه پشت همه‌ي پهلوانان را به خاك رسانده بود.
در شب جمعه به پيرزني برمي‌خورد كه حلوا خير مي‌كند و از مردم هم التماس دعا دارد. پيرزن پورياي ولي را نمي‌شناخت، جلو آمد و به او حلوا داد و گفت: حاجتي دارم براي من دعا كن. گفت: چه حاجتي؟ پيرزن گفت: پسر من قهرمان كشور است و قهرمان ديگري از خارج آمده و قرار است در همين روزها با پسرم مسابقه دهد. تمام زندگي ما با همين حقوق قهرماني پسرم اداره مي‌شود. اگر پسر من زمين بخورد، آبروي او كه رفته است هيچ، تمام زندگي ما تباه مي‌شود و من پيرزن هم از بين مي‌روم. پورياي ولي گفت: مطمئن باش من دعا مي‌كنم.
اين مرد فكر كرد كه فردا چه كنم؟ آيا اگر قويتر از آن پهلوان بودم او را بزمين بزنم يا نه، به اينجا رسيد كه قهرمان كسي است كه با هواي نفس خود مبارزه كند. روز موعود با طرف مقابل كشتي گرفت، خود را بسيار قوي يافت و او را بسيار ضعيف، بطوري كه مي‌توانست فورا پشت او را بخاك برساند،‌ولي براي اينكه كسي نفهمد مدتي با او هماوردي كرد و بعد هم طوري خودش را سست كرد كه حريف او را بزمين زد و روي سينه‌اش نشست. نوشته‌اند در همان وقت احساس كرد كه گويي خداي متعال قلبش را باز كرد، گويي ملكوت را با قلب خود مي‌بيند. چرا؟ براي اينكه يك لحظه جهاد با نفس كرد. بعد همين مرد از اولياءالله شد. چرا؟ چون المجاهد من جاهد نفسه، چون اشجع الناس من غلب هواه،‌ چون قهرماني‌اي بخرج داد بالاتر از همه‌ي قهرماني‌هاي ديگر و همانطور كه پيغمبر اكرم فرمود:‌«زورمند و قوي آن كسي نيست كه وزنه را بلند كند، بلكه آن كسي است كه در ميدان مبارزه با نفس اماره پيروز شود.»

 

باز هم به رنگ هر چه دلت می‌خواهد...

اين همه گفتيم ليك اندر بسيج             بي عنايات خدا هيچيم هيچ
بي عنايات حق و خاصان حق              گر ملك باشد سياهستش ورق
اي خدا اي قادر بي چند و چون            واقفي بر حال بيرون و درون
اي خدا اي فضل تو حاجت روا             با تو ياد هيچ كس نبود روا
اين قدر ارشاد تو بخشيده اي               تا بدين، بس عيب پوشيده اي
قطره دانش كه بخشيدي زپيش            متصل گردان به درياهاي خويش

خوب این شعر آغازین از مثنوی معنوی.... از همه‌ی دوستان عذرخواهی می‌کنم بابت اینهمه تاخیر و اینهمه بدقولی روی وبلاگ، اول قرار بود که روزانه مطلب جدید روی وبلاگ داشته باشیم ولی باور کنید این روزها اونقدر مشغله هست که خدا می‌دونه.. بگذریم این هم چند تا مطلب شاید تلافی این چند روز شده باشه....

اول از نفس بداندیش بگوییم..
اشجع الناس من غلب هواه : شجاع‌ترين مردم كسي است كه بتواند در اين جنگ پيروز شود.

اين نفس بدانديش به فرمان شدني نيست           اين كافر بدكيش مسلمان شدني نيست
جز با نفس پير طريقت كه خليل است                   اين آتش نمرود گلستان شدني نيست
جز با قدم خضر حقيقت كه دليل است                  اين وادي پربيم به پايان شدني نيست
جز با دم پيران مسيحا نفس، اين درد                   هرگز نشود چاره كه درمان شدني نيست

 اینهم یه روایت از داستان بشر حافی
ابتداي توبه‌ي بشر حافي آن بود كه او مردي بود شوريده‌ي روزگار يك روز مست مي‌رفت كاغذي يافت برآنجا نوشته كه«بسم الله الرحمن الرحيم» آن را برداشت و عطر خريد و آن كاغذ را معطر گردانيد و از روي تعظيم بجاي ديگر بنهاد، آن شب بزرگي به خواب ديد كه به او گفتند برو و بشر را بگوي كه طيبت اسمي فعزتي لأطيبن اسمك في الدنيا والآخره. يعني نام مرا خوشبوي كردي به عزت من كه نام تو را در دنيا وآخرت خوشبوي گردانم تا كسي نام تو نشنود در دنيا و آخرت الا كه راحتي در دل او درآيد. بزرگ گفت: آن مرد فاسق است مگر غلط مي‌بينم طهارت گرفت و نماز گزارد و به خواب رفت، باز به خواب ديد، همچنان بار سيم، بامداد برخاست و بشر را طلب كرد گفتند: به مجلس شراب است، رفت تا بدانجا كه وي بود پرسيد كه بشر اينجا هست؟ گفتند خير است، گفت بگوييد كه به تو پيغامي دارم، بشر بيامد كه پيغام كه مي‌گذاري؟ گفت: پيغام خداي! بشر گريان شد كه عتابي داري يا عقابي؟ گفت وقت آن نيامد كه آشتي كني؟ گفت: باش تا ياران را بگويم، در آمد نزد ياران و گفت اي ياران مرا خوانده‌اند رفتم و شما رو بدرود كردم كه بعد از اين مرا هرگز نخواهيد ديد! توبه كرد و طريق زهد پيش گرفت و از شدت غلبه‌ي مشاهده هرگز كفش در پاي نكرد، وي را حافي از آن گفته‌اند، گفت: آنگه كه آشتي كردم پاي برهنه بودم الحال نيز شرم دارم كه كفش در پاي كنم

اینهم از حکایت عجب که از خطرناکترین دشمنان است...
قال الله تعالي لداود: «يا داود بشر المذنبين و أنذر الصديقين،» قال: كيف ابشر المذنبين و أنذر الصديقين؟ قال:«بشر المذنبين أني أقبل التوبه و أعفو عن الذنب و أنذر الصديقين أن لايعجبوا بأعمالهم، فانه ليس من عبد أنصبته للحساب الا هلك.»... این متن عربی رو خودتون ترجمه کنید خیلی زیباست

بيزارم از آن طاعت كه مرا به عجب آرد، بنده‌ي آن معصيتم كه مرا به عذر آرد...(خواجه عبدالله انصاري رحمه الله عليه)

 شنيدم كه پيري به راه حجاز                به هر خطوه كردي دو ركعت نماز
چنان گرم رو در طريق خداي                 كه خار مغيلان نكندي زپاي
به آخر زوسواس خاطر پريش                 پسند آمدش در نظر كار خويش
به تلبيس ابليس در چاه رفت                كه نتوان از اين خوبتر راه رفت
گرش رحمت حق نه دريافتي                غرورش سر از جاده برتافتي
يكي هاتف از غيبش آواز داد                 كه اي نيكبخت مبارك نهاد
مپندار اگر طاعتي كرده‌اي                    كه نزلي بدين حضرت آورده‌اي؟
به احساني آسوده كردن دلي              به از الف ركعت به هر منزلي
(بوستان شيخ سعدي عليه الرحمه باب دوم)

اینهم دعای آخر.....
اي خداي پاك بي انباز و يار                 دست گيرو جرم ما را در گذار
ياد ده ما را سخنهاي رقيق                  كه تو را رحم آورد آن اي رفيق
هم دعا از تو اجابت هم زتو                 ايمني از تو مهابت هم زتو
گر خطا گفتيم اصلاحش تو كن             مصلحي تو اي تو سلطان سخن
كيميا داري كه تبديلش كني                گر چه جوي خون بود نيلش كني
اين چنين ميناگريها كار تست               اين چنين اكسيرها زاسرار تست
دفتر اول و دوم مثنوي معنوي

از همگی دوستان مهربونم التماس دعا دارم....

سیرت زیبا و صورت شکیبا.......

سلامی چو بوی خوش آشنایی                                 بدان مردم دیده‌ی روشنایی

روز و روزگار بر همگی شما خوش، خیلی وقت بود که می‌خواستم شعر(دختر زشت) از شاهکارهای مرحوم مهدی سهیلی رو براتون بنویسم ولی متاسفانه فرصت دست نداده بود امروز تصمیم گرفتم هر طور شده این کار رو انجام بدم. درباره‌ی مهدی سهیلی خیلی حرف‌ها هست که باید شنید، که اگر عمری باقی ماند و کاری که در دست اقدام دارم به نتیجه رسید اطلاعات بیشتری درباره‌ی این مرد خواهید شنید. یکی از معروف‌ترین کتابهای شعر مهدی سهیلی مجموعه‌ی زیبای(اشک مهتاب) است که به قول قدیمی‌ها تا نمردید برید این کتاب رو بخونید.
امروز شعر دختر زشت رو از همین کتاب براتون انتخاب کردم بخونید ولی به راحتی از کنارش رد نشید.........

 دختر زشت

خدایا بشکن این آیینه ها را                           که من از دیدن آیینه سیرم
مرا روی خوشی از زندگی نیست                     ولی از زنده ماندن ناگزیرم

از آن روزی که دانستم سخن چیست               همه گفتند این دختر چه زشت است
کدامین مرد او را می پسندد                          عجب بی طالع و بی سرنوشت است

چو در آیینه بینم روی خود را                        در آید از درم غم با سپاهی
سیه روزی نصیبم کردی اما                          نبخشیدی مرا چشم سیاهی

به هر جا پا نهم از شومی بخت                       نگاه دلنوازی سوی من نیست
از این دلها که بخشیدی به مردم                     یکی در حلقه‌ی گیسوی من نیست

مرا دل هست اما دلبری نیست                       سرم دادی و سامانم ندادی
به من حال پریشان دادی اما                         سر زلف پریشانم ندادی

به هرجا ماهرویان رخ نمودند                         نبردم توشه ای جز شرمساری
خزیدم گوشه‌ای سر در گریبان                       به درگاه تو نالیدم به زاری

چو رخ پوشم زبزم خوبرویان                          همه گویند او مردم گریز است
نمیدانند زین درد گرانبار                               فضای سینه ی من ناله خیز است

به هر جا همگنانم حلقه بستند                        نگینش دختری ناز آفرین بود
ز شرم و روی نازیبا در آن جمع                      سر من لحظه ها بر آستین بود

چو مادر بیندم در خلوت غم                          به لطف و مهربانی می‌نوازد
ولی چشم غم‌آلودش گواه است                      که در اندوه دختر می‌گدازد

به بام آفرینش جغد کورم                              که در ویرانه هم نا آشنایم
نه آهنگیست مرا تا نغمه خوانم                       نه روشن دیده ای تا بر گشایم

خدایا بشکن این آیینه‌ها را                            که من از دیدن آیینه سیرم
مرا روی خوشی از زندگی نیست                     ولی از زنده ماندن ناگزیرم

خداوندا خطا گفتم ببخشای                           تو بر من سینه ای بی کینه دادی
مرا همراه رویی ناخوشایند                            دلی روشنتر از آیینه دادی

مرا صورت پرستان خوار دانند                        ولی سیرت پرستان می‌ستایند
به بزم پا ک‌جانان چون نهم پای                     در دل را برویم می‌گشایند

میان سیرت و صورت خدایا                           دل زیبا به از رخسار زیباست
به پاس سیرت زیبا کریما                    دلم بر زشتی صورت شکیباست

 امیدوارم سیرتی زیبا و صورتی شکیبا داشته باشید..............

فقط 68 ثانیه.....

سلام خدمت دوستای گلم. امروز دو تا مطلب گذاشتم که تلافی این چند روز دربیاد. واقعیت اینه که دیشب که از راه رسیدم تا موبایلم رو روشن کردم دیدم یه پیامک اومد. یکی از بچه ها بود که نوشته بود:«ببخشید استاد شما در جلسات علوم غریبه در تهران شرکت می کنید!!!!!!!؟؟؟؟؟؟» برام خیلی جالب بود اولش خندم گرفت بعد هم دلم به حال خودم سوخت که تو چقدر تنهایی که اگر حرفی هم می زنی مردم فکر می کنند داری......... بی خیال ولش کنید مطلب زیر رو بخونید خالی از لطف نیست. شاید جواب این دوستمون توش باشه......

بسیاری از سخنرانان موفق به خصوص در حوزه قانون جذب نظیر ایسترهیکس نظریه جالبی دارند. آنها میگویند اگر انسان بتواند فقط 18 ثانیه روی چیزی که واقعا میخواهد تمرکز کند یک زنگ بزرگ در کاینات به صدا در می آید که توجه کل هستی را به سمت این شخص جلب میکند. 
 اگر این 18 ثانیه بتواند تا 68 ثانیه ادامه یابد دیگر کار تمام است و کل هستی به تکاپو می افتد تا برای فکر متمرکز شده یک راه حل پیدا کند. اگر آرزوست برآورده اش کند و اگر سوال است برایش جوابی بیابد. 
 در نگاه اول شاید این عدد 68 ثانیه خیلی کم و ناچیز به نظر برسد. 68 ثانیه یعنی فقط یک دقیقه و هشت ثانیه و بسیاری از افراد میگویند که تمرکز به مدت 68 ثانیه هیچ کاری ندارد؟! 
 خوب آیا شما هم همین طور فکر میکنید؟ بسیار عالی است! امتحان کنید. خواهید دید که هنوز 18 ثانیه اول رد نشده فکرتان منحرف میشود. ایده ای جدید بلافاصله از اعماق افکارتان ظاهر میشود و نجواگر درونی تان به سخن در می آْید که جدی نگیر و دست از این بازی ها بردار و به مسایل مهم تر زندگی بپرداز و ... 
ما عادت کرده ایم و در حقیقت عادت داده شده ایم که بدون فکر و بر اساس عادت زندگی کنیم. ما صبح از خواب بر می خیزیم بدون این که فقط 68 ثانیه برای کارهای روزانه وقت بگذاریم شروع می کنیم به خوردن صبحانه و سر کار رفتن. 
بدون اینکه 68 ثانیه مستمر ناقابل برای ارزیابی کارهایمان وقت بگذاریم اسب سرکش ذهن را به این سو و آن سو می تازانیم تا ظهر شود و ناهاری بخوریم و استراحتی و بعد دوباره کار و سپس شب و دور هم جمع شدن و تلویزیون دیدن و بعد خوابیدن. 
هر ساعت 60 دقیقه است و شبانه روز شاملا 24 تا 60 دقیقه یعنی هزارو چهارصد و چهل دقیقه است اما ما خیلی مواقع در این 1440 دقیقه شبانه روزمان نمی توانیم 68 ثانیه روی یک موضوع خاص فکرمان را متمرکز کنیم!! 
 به راستی این فکر پر جست و خیز که نمیتواند 68 ثانیه آرام بگیرد به چه دردی می خورد؟! فکر پریشان و ناآرام چیزی جز بی قراری و آشفتگی به همراه ندارد.. پیر و جوان و زن و مرد هم نمی شناسد. فکری که نتواند آرام گیرد و چند لحظه ای روی موضوعی که صاحب فکر صلاح می داند متمرکز شود، مطمئنا به هنگام نیاز و بحران که تمرکز بیشتر لازم است، کارآیی ندارد و فلج می شود. باید همین الان هر کاری که داریم زمین بگذاریم و به سراغ ذهن ناآرام خود برویم و 68 ثانیه آن را مهار کنیم. 68 ثانیه به شرایطی که الان در آن قرار داریم بیندیشیم. 68 ثانیه بعد به این که واقعا در زندگی چه می خواهیم فکر کنیم. 68 ثانیه بعد به خوشبختی های خودمان بیندیشیم و 68 ثانیه دیگر به این فکر کنیم که چقدر آرام می شویم وقتی روی مسائل زندگی خودمان با آرامش فکر می کنیم. 
کاینات بیرون از بدن ما گوش به فرمان ماست تا هر چه را می خواهیم به او ابلاغ کنیم. اما به یک شرط و آن این است که موقع دستور دادن این طرف و آن طرف نپریم. 68 ثانیه یک جا بایستیم و صریح و شفاف بگوییم چه می خواهیم. آن وقت می توانی.

پس از همین الان شروع کنید........

 

از چای خود لذت ببرید....

سلام به همه‌ی دوستای مهربونم امیدوارم که همگی سالم و سلامت و تندرست باشید. ببخشید مدتی این مثنوی تاخیر شد رفته بودم یه گوشه‌ی دنج داشتم داستان رو ادامه می‌دادم که خودش شد یه مثنوی هفتادمن کاغذ.....بگذریم این یه تیکه داستان بچسب بود که براتون امروز گذاشتم بخونید تا ادامه....


از چای خود لذت ببرید
گروهى از فارغ التحصيلان قديمى يک دانشگاه که همگى در حرفه خود آد م هاى موفقى شده بودند، با همديگر به ملاقات يکى از استادان قديمى خود رفتند. پس از خوش و بش اوليه، هر کدام از آنها در مورد کار خود توضيح مي داد و همگى از استرس زياد در کار و زندگى شکايت مي کردند. استاد به آشپزخانه رفت و با يک کترى بزرگ چاى و انواع و اقسام فنجان هاى جوراجور، از پلاستيکى و بلور و کريستال گرفته تا سفالى و چينى و کاغذى (يکبار مصرف) بازگشت و مهمانانش را به چاى دعوت کرد و از آنها خواست که خودشان زحمت چاى ريختن براى خودشان را بکشند.

پس از آن که تمام دانشجويان قديمى استاد براى خودشان چاى ريختند و صحبت ها از سر گرفته شد، استاد گفت: «اگر توجه کرده باشيد، تمام فنجان هاى قشنگ و گران قيمت برداشته شده و فنجان هاى دم دستى و ارزان قيمت، داخل سينى برجاى مانده اند. شما هر کدام بهترين چيزها را براى خودتان مي خواهيد و اين از نظر شما امرى کاملاً طبيعى است، امّا منشاء مشکلات و استرس هاى شما هم همين است. مطمئن باشيد که فنجان به خودى خود تاثيرى بر کيفيت چاى ندارد. بلکه برعکس، در بعضى موارد يک فنجان گران قيمت و لوکس ممکن است کيفيت چايى که در آن است را از ديد ما پنهان کند.

چيزى که همه شما واقعاً مى خواستيد يک چاى خوش عطر و خوش طعم بود، نه فنجان. امّا شما ناخودآگاه به سراغ بهترين فنجان ها رفتيد و سپس به فنجان هاى يکديگر نگاه مى کرديد. زندگى هم مثل همين چاى است. کار، خانه، ماشين، پول، موقعيت اجتماعى و .... در حکم فنجان ها هستند. مورد مصرف آنها، نگهدارى و دربرگرفتن زندگى است. نوع فنجاني که ما داشته باشيم، نه کيفيت چاى را مشخص مي کند و نه آن را تغيير مي دهد. امّا ما گاهى با صرفاً تمرکز بر روى فنجان، از چايى که خداوند براى ما در طبيعت فراهم کرده است لذت نمي بريم.

خداوند چاى را به ما ارزانى داشته نه فنجان را. از چايتان لذت ببريد. خوشحال بودن البته به معنى اين که همه چيز عالى و کامل است نيست. بلکه بدين معنى است که شما تصميم گرفته ايد آن سوى عيب و نقص ها را هم ببينيد.» در آرامش زندگى کنيد، آرامش هم درون شما زندگى خواهد کرد

حدیث عشق......

سلام امروز زیاد مقدمه نداریم خیلی سریع می‌ریم سراغ اصل موضوع.
بعضی کلمات و گفته‌ها حیفه که با کلمات عادی و عامیانه مخلوط بشه. حیفه که اینقدر جنس ناجور قاطیش بشه. پس این کلمات رو بدون هیچ حرف اضافه‌ای بخوانید....

رو سوره یوسف خوان تا بشنوی از قرآن .... حق است حدیث عشق، افسانه چرا باشد؟

 عشق براي تمام عمر
پيرمردي صبح زود از خانه‌اش خارج شد.. در راه با يك ماشين تصادف كرد و آسيب ديد. عابراني كه رد مي‌شدند به سرعت او را به اولين درمانگاه رساندند.
پرستاران ابتدا زخمهاي پيرمرد را پانسمان كردند. سپس به او گفتند: « بايد ازت عكسبرداري بشه تا جائي از بدنت آسيب نديده باشه»
پيرمرد غمگين شد، گفت عجله دارد و نيازي به عكسبرداري نيست. پرستاران از اول دليل عجله‌اش را پرسيدند. پيرمرد گفت زنم در خانه سالمندان است.
هر صبح آنجا مي‌روم و صبحانه را با او مي‌خورم. نمي‌خواهم دير شود!
پرستاري به او گفت: خودمان به او خبر مي‌دهيم. پيرمرد با اندوه گفت: خيلي متأسفم. او آلزايمر دارد.چيزي را متوجه نخواهد شد! حتي مرا هم نمي‌شناسد!
پرستار با حيرت گفت: وقتي كه نمي‌داند شما چه كسي هستيد، چرا هر روز صبح براي صرف صبحانه پيش او مي‌رويد؟
پير مرد با صدايي گرفته، به آرامي گفت: اما من كه مي‌دانم او چه كسي است …!

فرجام سخن اینکه:
جز حدیث عشق حرفی نیست در دیوان ما            سوره‌ی یوسف بود سرتاسر قرآن ما 

متفکر باشید و متحیر.....

شهر سوخته....

(شهر سوخته)
شهر سوخته نام محوطه باستاني بزرگي است كه در 56 كيلومتري جنوب غربي شهر زابل قرار دارد و با مساحتي بالغ بر 150 كيلومتر از بزرگترين محوطه هاي باستاني دوران آغاز تاريخي فلات ايران به شمار مي رود كه 5200 سال قدمت دارد.
نخستين كسي كه به مطالعه علمي شهر سوخته پرداخت, باستان شناس معروف انگليسي سراوارل اشتين بودك ه اطلاعات مفيدي درباره آن به دست آورد. پس از آن از سال 1346 تا انقلاب اسلامي اين محوطه باستاني توسط باستان شناسان ايتاليايي به سرپرستي مارتيسوتوژي بررسي گرديد و كاوش شد پس از گذشت 19 سال كارشناسان ميراث فرهنگي كشور به سرپرستي دكتر سيدمنصور سجادي پژوهشي بر اين تپه را آغاز كردند.

(وجه تسميه شهر سوخته)
علت اينكه چرا به اين شهر نام سوخته داده اند به دليل وجو د آثار سوختگي شديد و باقيمانده خاكسترهاي بسيار زياد در سطح آن است كه باعث شده مردم محلي اين نام را براي آن انتخاب كنند.
   آثار تمدني موجود در شهر به 4 دوره و 11 مرحله تقسيم مي شود. دوره اول مطابق با دوران آغاز نگارش در ميان رودان و خوزستان است كه كهن ترين ادوار سكونتي اين شهر را در بر مي گيرد.
  دوره دوم در اين دوره شهر سوخته به اوج شكو فايي خود رسيده و مساحت آن به 80 هكتار برآورده شده است اين دوره مربوط به دوران آغاز شهرنشيني و نيز مصادف با اواسط دوران مفرغ است. دوره سوم استقرار در شهر, در فاصله زماني بين سالهاي 2500 تا 2300 ق.م  مي باشد و تنها آثار معماري منسوب به دوره چهارم بناي معروف به (كاخ سوخته) است.
  شهر سوخته كه تاكنون اذهان بسياري از دانشمندان را به خود معطوف كرده ارزش مطالعه شهر سوخته جداي از تلاشها محققان دشتها تپه ها و اشيا’ و ابزارهاي آن است كه اسلم و دست نخورده باقي مانده است. طبق گزارشهاي توژي شهر سوخته با مساحتي نزديك به 150 هكتار وسعت در 2500 سال ق.م بزرگترين شهر و مركز تمدن در دنياي شرق فارس آن زمان بوده است.
 دوم آنكه آثار موجود در اين شهر به طرز شگفت انگيزي در طول هزاران سال به همان شكل اوليه باقي مانده است. دليل اصلي سالم ماندن آثار (شهر سوخته): انحراف رودخانه هيرمند از مسير و بستر خود هنگام طغيان و بالا آمدن نمك به قشر سطحي زمين و نيز بادهاي شديد و موسمي 120 روزه سيستان و دور شدن رودخانه هيرمند از جنوب سيستان اين منطقه و مساله مهمتر نمك و خشكي بيش از حد هوا و ساير  شرايط اقليمي در سيستان است كه باعث مي شود تا نمك پيوسته به سطح زمين بيايد و باعث حفظ بيولوژيك آثار زير خاك شود و به همين دليل در اكتشافات اين ناحيه باقيمانده ارگانيك مثل موي سر, چوب, طناب و را مي توان تقريبا با همان حالت اوليه مشاهده كرد.
  البته عظمت آثار شهر سوخته نبايد اين پندار را به وجود آورد كه پيدايش و شكوفايي اين تمدن بر خلاف زمان حال در موقعيت مناسبي بوده است آب و هوا در گذشته و حال تغيير كرده و ميزان آب هيرمند در طول اين مدت ثابت نبوده است. 

بزرگترين قبرستان تاريخ
بزرگترين و سالم ترين گورستان باستاني جهان در شهر سوخته كشف شد و قبرستان شهر زير قشر ضخيم سيمان مانند نم سالم و دست نخورده مانده است. طبق تحقيق هاي به عمل آمده در اين مكان بين 25 تا 35 هزار قبر در آن وجود دارد و بنابراين بزرگترين و وسيع ترين قبرستاني است كه در دنيا از اما قبل تاريخ تا به حال وجد داشت هاست. اهميت علمي و فني اين قبرستان ها به دليل وجود اشيا’ داخل قبرها نيست بلكه مربوط به استخوانهاي مردگان است كه سالم مانده است.
  از آنجا كه در قبر بين دو تا چهار جسد وجود دارد حدود صد هزار جسد در آن تخمين زده مي شود و اين يكي از گنجينه هاي عظيم شهر سوخته است.
 مردمان شهر سوخته مردگان خود را در ميان پارچه مي پيچيده اند و در جهت هاي جغرايفيايي گوناگون و به شكل هاي مختلف به حالت چمباتمه و جنيني به خاك مي پسردند . با توجه به اعتقادات مردم نياز و اغذيه لازم براي زندگي پس از مرگ در جهان ديگر را داخل ظروف مختلف مي گذاشته اند كه عمده ترين آن مانند كفش فرش حصيري و لباس و غذا مثل انگور, جو, گندم, گوشت و سير و نوشيدنيهاي گوناگون و لوازم شخصي مثل شانه, سبد, ظروف, انواع مهره هاي رنگي و لوازم و ابزار نيايشي و آييني مثل نذورات بوده است. 
يكي از جالب ترين اشيا به دست آمده در گورها جمجمه دختري كه 13 _ 12 ساله كه مبتلا به هيدروسفالي بوده است كه پزشكان شهر سوخته حدود 2750 سال ق.م بيماري او پي برده و سر او را تحت عمل جراحي قرار داده اند و اين عمل قديمي ترين نمونه جراحي شناخته شده در ايران است.       پروفسور توژي در تحقيقات خود به نتيجه رسيده است قرن سوم ق.م شهر سوخته يكي از بزرگترين شهرهاي مسكوني در تمام مرزهاي هند و ايران بوده است.
  از ديگر آثار مشخصه اين شهر خانه و ساختمانهاي شهر سوخته است كه همگي با خشت بنا شده و ساختمان كاوش شده همگي داراي اجزاي لازم يك خانه است ديوار, كف, سقف, پلكان, درگاه و انبار و بالاخره اتاق علاوه بر وجود چنين ساختمانهايي وجود خيابانهاي باريك كه بين دو بلوك ساختماني قرار دارد از ديگر مشخصه هاي اين شهر مي باشد و همين طور از مهم ترين مشخصات رشد و توسعه شهرنشيني در اين شهر سيستم لوله كشي و لوله فاضلاب شهري بوده است.
از اشيا و كتيبه هاي به جا مانده معلوم شده كه خط مردم "شهر سوخته" خط ايلامي بوده ولي درباره زبان آنان هنوز نتيجه هايي به دست نيامده و حدس زده اند كه زبان هند و اروپايي در آنجا رايج بوده است.
مهمترين دليل تخريب شهر سوخته را مي توان به آثار به دست آمده ناشي از جمله اقوام بيابان گرد يا عقب نشيني و تغيير بستر رود هيرمند و در نهايت آتش سوزي از طريق صاعقه يا تهاجمات بيابان گردان دانست.

منبع:
   _ هدايت ا... علوي _ در سفينه تاريخ ص 218 _ 221
   _ اقتباس از مجله دانستنيها شماره 265.

هان اي دل عبرت بين....

با سلام خدمت همه‌ي دوستاي مهربونم اميدوارم كه روزگار خوبي در پيش داشته باشيد. ديروز كه دوستان دور هم جمع بودند به پيشنهاد خانم عليخاني قرار شد درباره‌ي مرگ صحبت كنيم. خوب خوشحالم كه آخرين جلسه‌ي كلاس به اين موضوع اختصاص داده شد چون تنها موضوعي بود كه تا بحال درموردش هيچ بحثي بين دوستان نشده بود. به هر حال اونهايي كه تو اين مدت اومدند سركلاس و كلي هم فكر كنم خسته و كوفته شدند تو سرما و گرما رنج راه رو بر خودشون هموار كردند از همشون سپاسگزارم و اميدوارم كه دوست كوچكتر خودشون رو بخشيده باشند بخاطر پرحرفي‌ها و چرت و پرت‌ گفتن‌هاي زياد كه معمولا باعث رنجش خاطر دوستان بود.
ديروز دوست داشتم وقتي از مرگ حرف زده مي‌شد اين شعر رو از خاقاني بخونم كه وقت نشد. شعر رو براتون اينجا مي‌آرم اميدوارم كه از اين شعر خوشتون بياد و سعي كنيد شعر رو چند بار بخونيد به يك بار اكتفا نكنيد كه مطالب بسيار آموزنده‌اي در اين شعر نهفته است.

هان ای دل عبرت بین، از دیده عبر کن هان
ایوان مدائن را، آیینه‌ی عبرت دان

 یک ره ز ره دجله، منزل به مدائن کن
وز دیده دوم دجله، بر خاک مدائن ران

 خود دجله چنان گرید، صد دجله‌ی خون گویی
کز گرمی خونابش، آتش چکد از مژگان

 بینی که لب دجله، کف چون به دهان آرد
گوئی ز تف آهش، لب آبله زد چندان

 از آتش حسرت بین، بریان جگر دجله
خود آب شنیدستی، کاتش کندش بریان

 بر دجله ‌گری نو نو، وز دیده زکاتش ده
گرچه لب دریا هست، از دجله زکات استان

 گر دجله درآموزد، باد لب و سوز دل
نیمی شود افسرده، نیمی شود آتشدان

 تا سلسله‌ی ایوان، بگسست مدائن را
در سلسله شد دجله، چون سلسله شد پیچان

 گه‌گه به زبان اشک، آواز ده ایوان را
تا بو که به گوش دل، پاسخ شنوی ز ایوان

 دندانه‌ی هر قصری، پندی دهدت نو نو
پند سر دندانه، بشنو ز بُن دندان

 گوید که تو از خاکی، ما خاک توایم اکنون
گامی دو سه بر مانه، اشکی دو سه هم بفشان

 از نوحه‌ی جغد الحق، مائیم به درد سر
از دیده گلابی کن، درد سر ما بنشان

 آری چه عجب داری، کاندر چمن گیتی
جغد است پی بلبل، نوحه است پی الحان

 ما بارگه دادیم، این رفت ستم بر ما
بر قصر ستمکاران، تا خود چه رسد خذلان

 گوئی که نگون کرده است، ایوان فلک‌وش را
حکم فلک گردان، یا حکم فلک گردان

 بر دیده‌ی من خندی، کاینجا زچه می‌گرید
گریند بر آن دیده، کاینجا نشود گریان

 نی زال مدائن کم، از پیرزن کوفه
نه حجره‌ی تنگ این، کمتر ز تنور آن

 دانی چه مدائن را، با کوفه برابر نه
از سینه تنوری کن، وز دیده طلب طوفان

 این است همان ایوان، کز نقش رخ مردم
خاک در او بودی، دیوار نگارستان

 این است همان درگه، کورا ز شهان بودی
دیلم ملک بابل، هندو شه ترکستان

 این است همان پرده، کز هیبت او بردی
بر شیر فلک حمله، شیر تن شادروان

 پندار همان عهد است، از دیده‌ی فکرت بین
در سلسله‌ی درگه، در کوکبه‌ی میدان

 از اسب پیاده شو، بر نطع زمین رخ نه
زیر پی پیلش بین، شه مات شده نعمان

 نی نی که چو نعمان بین، پیل افکن شاهان را
پیلان شب و روزش، كشته به پی دوران

 ای بس پشه پیل افکن، کافکند به شه پیلی
شطرنجی تقدیرش، در ماتگه حرمان

 مست است زمین زیرا، خورده است بجای می
در کاس سر هرمز، خون دل نوشروان

 بس پند که بود آنگه، بر تاج سرش پیدا
صد پند نوست اکنون، در مغز سرش پنهان

 کسری و ترنجِ زر، پرویز و تره زرین
بر باد شده یکسر، با خاک شده یکسان

 پرویز به هر خاني، زرین تره گستردی
کردی ز بساط زر، زرین تره را بستان

 پرویز کنون گم شد، زان گمشده کمتر گو
زرین تره کو برخوان؟ روکم ترکوا برخوان

 گفتی که کجا رفتند، آن تاجوران اینک
ز ایشان شکم خاک است، آبستن جاویدان

 بس دیر همی زاید، آبستن خاک آری
دشوار بود زادن، نطفه سِتدن آسان

 خون دل شیرین است، آن می که دهد رَز بُن
ز آب و گل پرویز است، آن خم که نهد دهقان

 چندین تن جباران، کاین خاک فرو خورده است
این گرسنه چشم آخر، هم سیر نشد ز ایشان

 از خون دل طفلان، سُرخاب رُخ آمیزد
این زال سپید ابرو، وین مام سیه پستان

 خاقانی ازین درگه، دریوزه‌ی عبرت کن
تا از در تو زین پس، دریوزه کند خاقان

 امروز گر از سلطان، رندی طلبد توشه
فردا ز در رندی، توشه طلبد سلطان

 گر زادِ رَه مکه، تحفه است به هر شهری
تو زادِ مدائن بر، تحفه ز پی ِشروان

 این بحر بصیرت بین، بی‌شربت ازو مگذر
کز شط چنین بحری، لب تشنه شدن نتوان

 اِخوان که ز ره، آیند آرند ره‌ آوردی
این قطعه ره‌ آورد است، از بهر دل اِخوان

 

شاد باشيد و شاداب........

 

جلسه‌ي انجمن دوستداران حافظ

با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت همه‌ي دوستاي گلم.

جلسه‌ي انجمن دوستداران حافظ با حضور استاد دكتر محمود اسلامي.

روز پنجشنبه ۱۰ / ۱۱ / ۱۳۸۷

ساعت ۱۴ تا ۱۶

در محل كلاس‌هاي سازمان ملي جوانان در طبقه‌ي دوم برگزار مي‌شود.

اينهم يه خبر خوب براي اونهايي كه خيلي دلشون براي كلاس‌ها تنگ شده بود و دوست داشتند استاد اسلامي رو زيارتشون كنند.

به اميد ديدار و خدانگهدار ....

طنز!!!؟؟؟؟

به نام خداوند جان و خرد

چند شب خسته و کوفته داشتم از سرکار می‌اومدم خونه دلم گرفته بود و حال و هوای خوبی نداشتم گفتم برم تو حرم چند لحظه توقف کنم شاید حال و هوام عوض بشه. چشمتون روز بد نبینه تا وارد حرم شدم یکی دو صحنه دیدم که یک لحظه تا حد انفجار پیش رفتم. خیلی دوست داشتم یه جایی بودم و می‌تونستم همه‌ی دردام رو خالی کنم. سریع اومدم بیرون تو خیابون مثل بهت زده‌ها بودم اومدم تا رسیدم خونه اصلا حالم خوب نبود تا اینکه یکی از بچه‌ها تماس گرفت یه کم باهاش حرف زدم سبک شدم و تصمیم گرفتم که تمام مطالب اون شب رو براتون بنویسم. امروز که اومدم بنویسم که چه بر من گذشت دیدم شاید زیاد جالب نباشه قرار شد اینجا چیزی نوشته بشه که به مذاق شماها خوش بیاد نه به مذاق من، در یک چرخش 180 درجه‌ای تصمیم گرفتم یه مطلب طنز بنویسم.....

اول یه مقدمه کوتاه بعد هم بریم سراغ موضوع امروز

یه روز به یکی از بچه‌ها گفتم کاش اونقدر فضا مهیا می‌شد که می‌تونستیم سرکلاس از ادبیات طنز صحبت کنیم. اونوقت بجای اینکه بچه‌ها تا خونه پیاده برند و خسته بشند همگی از در و پنجره خودشون رو پرت می‌کردن بیرون.

واقعا نمی‌دونید چه سیطره‌ی وسیعی در ادبیات طنز فارسی و بخصوص در ادبیات طنز ایران نهفته است. از طنز عجیبی که در کلام عبید زاکانی است تا طنزهای سیاسی و اجتماعی زیبایی که در شعر دلکش حافظ شیرازی نهفته است. و حتی طنز امروز که خودش به تنهایی دنیایی حرف می‌طلبد.

 مطلبی که امروز براتون حاضر کردم توسط یکی از دوستان به دستم رسید و چون برای خودم جالب بود گفتم برای شماها اینجا بیارم شاید براتون جالب باشه. پیشاپیش ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که دوستان توجه داشتند زبان طنز مانند ضرب‌المثل است که می‌گویند در مثل مناقشه نیست. سعی کنید بخوانید و بگذرید کسی ذوقی داشته و چیزی نوشته حالا فردا نگید فلانی فلان کرده و فلان نوشته بخوانید و لذت ببرید. با اینکه کلی از این مطلب رو حذف کردم با این حال باز هم پیشاپیش عذرخواهی می‌کنم. شاد باشید و شاداب...........

 رد صلاحیت
با توجه به اعتراض شخص موسوم به " خواجه حافظ شيرازي " به خاطر رد صلاحيت ايشان در انتخابات اخير جزاير لانگرهانس و حومه و با توجه به اصرار خود این شخص براي آشکار کردن اسناد عدم صلاحيت ايشان و همچنين لزوم شفافيت و روشنگري در جامعه تاريخ مدني، اين جوابيه براي کنف کردن اين آدم تهيه شده است.

خيلي از ما حافظ را مي شناسيم و به او احترام مي گذاريم غافل از اينکه پشت اين چهره به ظاهر مردمي و دموکرات چه غول کريه و مجموعه رذايلي پنهان شده است.

 با مرور پرونده اين مهره سوخته، چهره قبيح و فاسد او به خوبي مشخص مي شود. اين شخص علاوه بر فساد کامل اخلاقي کارهاي بسياري را در همسويي با بيگانگان، همکاري با عناصر سلطنت طلب، اشاعه منکر، فساد مالي و ترويج افکار التقاطي انجام داده است.

بررسي فساد اخلاقي او مجموعه بسيار مفصلي را مي طلبد که در اين کوتاه مجال آن نيست .اکثرمطالب منتسب به ايشان موسوم به " ديوان " يا شرح مجالس لهو و لعب است و يا تحريک جوانان معصوم ما به کارهاي بي تربيتي و مصرف انواع مشروبات و مخدرات است.

با نگاهي اجمالي به اين کتاب نکات زير مشهود است:

مصرف ترياک و تحريک جوانان معصوم ما به اين کار:

دل ما را که ز مار سر زلف تو بجست
از لب خود به شفاخانه ترياک انداز

ترياکي بودن شاعر حتي از لحن شعر به خوبي پيداست چرا که همانند ترياکي هاي فول تایم " صفا خانه " را " شفاخانه " مي گويد.

همکاري با خواننده تابلو لس آنجلسي " ناهيد " (همان کسي که ترانه " سيا جون دلربا- سيا دندونش طلا " را خوانده است ) :

غزل سرايي ناهيد صرفه اي نبرد
در آن مقام که حافظ برآورد آواز

شرب خمر و برپايي مجالس لهو و لعب در خانه هاي فساد زير نام خانه عفاف :

ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت
با من راه نشين باده مستانه زدند

 ولگردي و مزاحم ناموس مردم شدن در پارک رکن آباد شيراز

تا که اندر دام وصل آرم تذروي خوشخرام
در کمينم وانتظار وقت فرصت مي کنم

 بازهم تعريف و تمجيد از شرب خمر :

آن تلخ وش که صوفي ام الخبائثش خواند
اشهي لنــــاواحلي من قبلـــــه العـــــذارا

{معنی مصراع دوم: در نزد ما تحریک کننده تر و شیرین تر از بوسیدن گونه های دلبرکان است}

 ترويج فساد و بي بندوباري با تعريف کردن صحنه هاي تحريک کننده فيلمهاي بي ادبي :

زلف آشفته و خو کرده و خندان لب و مست
پيرهن جاک و غزلخوان و صراحي در دست

نرگسش عربده جوي و لبش افسوس کنان
نيمه شب مست به بالين من  آمد بنشست

 دست زدن به بدن زن نامحرم به صورت پنهاني :

دست غيب آمد و بر سينه نامحرم زد

 

بي ناموس بازي در دهي به نام قدح:

در ده قدح که موسم ناموس و نام رفت

 مصرف داروهاي توهم زا از قبيل اکس و آمفي تامين در حمام و چرت و پرت گفتن در حال توهم زير دوش :

دوش ديدم که ملايک در ميخانه زدند
گل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند!!!

 رفيق بودن با زن بدنامي معروف به " نرگس مست " که نام او را در اشعار بسياري آورده است از قبيل :

شرمش از چشم مي پرستان باد
نرگس مست اگر برويد بــــاز

 استفاده بسيار از حرف "سين" براي تحريک جوانان معصوم ما به فساد و وسوسه اين عزيزان:

رشته تسبيح اگر بگسست معذورم بدار
دستم اندر ساعد ساقي سيمين ساق بود

 شايان ذکر است که اين آدم از يک خانواده معلوم الحالي بوده و نه تنها خود او که پدرش هم آدم مشکوکي بوده است و خود او نيز به اين مطلب اذعان دارد و در ابياتي ابوي مرحومش را معرفي مي کند :

نه من از جامه تقوا به در افتادم و بس
پدرم نيز بهشت ابد از دست بهشت

يا اين بيت :

پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت
ناخلف باشم اگر من به جويــي نفروشم

 مطالب فوق شمه اي از فساد اخلاقي او بود. حال به بررسي سياست تشويش اذهان عمومي و تفرقه اندازي او می پردازیم :

 توهين به قوه مقننه و کنايه زدن به جلسات غير علني مجلس :

مصلحت نيست که از پرده برون افــــــتد راز
ور نه در مجلس رندان خبري نيست که نيست

 بي اهميت جلوه دادن مجمع تشخيص مصلحت نظام و وظايف قانوني آن :

مصلحت ديد من آنست که ياران همه کار
بگــــذارند وخـــــــم طره ياري گيرند

 توهين مستقيم به دولت :

ديدم به خواب خوش که بدستم پياله بود
تعبير رفت و کار به دولـــــت حواله بود!

 افترا بستن به قوه قضاييه ومتهم کردن آن به اهمال و لاپوشاني در مورد مفاسد اقتصادي :

پير ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت
آفرين بر نظر پاک خطا پوشش باد

 توجيه پديده شوم و ننگين فرار مغزها و سرمايه ها :

چو پرده دار به شمشير مي زند همه را
کسي مقيم حريم حرم نخواهد ماند

 اشاعه کذب و همکاري با بيگانگان :

اگر آن ترک شيرازي بدست آرد دل مارا
به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را

 شاعر به صراحت به همکاري با آمريکا ر اشغال افغانستان و باز کردن پاي آن به ماوراء النهر اعتراف مي کند.

 همکاري با عناصر سلطنت طلب و اعتراف به اخذ پول از آنها :

بدين شعر تر و شيرين ز شاهنشه عجب دارم
که سرتاپاي حافظ را چرا در زر نمي گيرد

 نفي توطئه خارجي :

من از بيگانگان هرگز ننالم
که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

 شاعر با اين بيت همه مشکلات جزاير لانگرهانس را به گردن حکومت مي اندازد و وجود توطئه خارجي را نفي مي کند .

جاسوسي براي عناصر سلطنت طلب :

صد نامه فرستادم آن شاه سواران
پيکي ندوانيد و سلامي نفرستاد

 اشاعه افکار التقاطي و شک در وجود روز قيامت :

گر مسلماني از اينست که حافظ دارد
وای اگر از پــــس امروز بود فردايي

 سرودن ترانه براي خوانندگان مهدور الدم و فاسد از جمله :

" اين چه شوريست که در دور قمر مي بينم " براي داريوش .
" اي پادشه خوبان داد از غم تنهايي " براي هايده .
Let's talk about love" " براي سلنديون
" اي واي اي واي به ممد حيدري " براي ريکي مارتين و...

 همانطور که ديديد اينها که ادعاي آزادي و دموکراسي شان گوش فلک را پر کرده است در عمل داراي اينچنين سوابق پليد و خيانت کارانه اي هستند.

البته ملت هوشيار و هميشه در صحنه بايد توجه داشته باشند اينها تنها بخشي از توطئه هاي آمريکاي جهان خوار براي به زانو در آوردن ملت هاي آزاده است و ما بايد با هوشياري همه توطئه هارا خنثي کنيم .

حال تصور بفرماييد اگر ما صلاحيت اين آدم را تاييد مي کرديم و خداي ناکرده ايشان وارد مجلس مي شد ، آنوقت معلوم نبود چه پدري از اين کشور و ملت قهرمان آن در مي آورد. پس خيال نکنيد وارد مجلس شدن آسان و کشکي است .

به قول يکي از شاعران انقلابي و مسلمان اين کشور :

که عشق آسان نمود اول ولي افتاد مشکلها

 

 

نیلوفر و باران.....

سلام به همه‌ی دوستای مهربونم.
خوشحالم که امتحانات بعضی‌هاتون تمام شده و در حال استراحت هستید و امیدوارم اونهایی هم که امتحاناتشون تمام شده این روزها و شبها با جدیت درس بخونن تا موجب سرافرازی باشند.
زیاد وقتتون رو نمی‌گیرم. یکی از دوستا پیام داده بود که روی نت جمع بشیم من زیاد موافق نیستم. تو کلاس که هستیم اول اینکه دور همیم و خنده‌ها و شادی‌ها همه یکجا منتقل می‌شه و نشاط خاص خودش رو داره دومی که از اولی هم خیلی مهمتره و باید اول می‌گفتم حالا دوم می‌گم و شما هم ببخشید اگر اول نگفتم و دوم شد اینکه تو کلاس لااقل باید جانب احتیاط رو حتی المقدور رعایت کرد اگر اینجا کلاس راه بیاندازید چهار روز دیگه همتون می‌شوید مثل من و همین چهارتا اعتقاد درست و حسابی رو هم که دارید از دست می‌دهید. یکجااااااااااا
پس فکر اینترنت رو از ذهنتون بیرون کنید و بذارید هراز چند گاهی دور هم جمع باشیم همونجا تو سازمان که لااقل ترمز من هم کشیده بشه و زیاد پرحرفی نکنم......(نخندید کی تا حالا دیگه من پرحرفی کنم اصلا من سرکلاس حرف می‌زنم م م م م م ).

اینها شوخی بود که یه کم بعد از امتحاناتتون بخندید و شاد باشید. من سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۱ روی اینترنت هستم. اگر کسی کاری داشت درخدمتش هستم. با این آی دی   Jame_may@yahoo.com

 حسن ختام هم چند خط شعر که یکی از دوستان برام ایمیل کرده بود و چون خیلی به دلم نشست براتون اینجا نوشتم...

شعرهايم همه تقديم تو باد!
زكه پنهان مي كني راز دل خسته خويش......
ز خدايي كه خودش مي داند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عشق وحشي تر از آنست كه
پنهان ماند!!!!!!!!!!!!!!!!!

البته منهم در چند کلمه جواب دادم که:

نیلوفر و باران در تو بود   جنگل و فریادی در من

ویادمان باشد که به قول زنده یاد احمد شاملو:

قلب را شایسته‌تر آن که به هفت شمشیر عشق در خون نشیند......

در پناه یزدان پاک پیروز و سربلند باشید.

 

رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس......

سلام به همه‌ی دوستای مهربونم

امیدوارم که روزگاری سرشار از شادابی و نشاط همراه با تندرستی و سلامتی در پیش داشته باشید. این روزها برای همتون دعا می‌کنم که انشاءالله در امتحانات موفق پیروز و سربلند باشید.

سرکار خانم رحمانی و دیگر دوستان هنوز شرمنده‌ی اردوی شیراز هستیم انشاءالله در اولین فرصت که همه چیز دست به دست هم داد و چرخ و فلک روزگار بر وفق مراد ما گشت و مشکلی پیش نیومد و آسمان چون جمع مشتاقان پریشان نکرد و دل زمین هم نلرزید و آروم بوووووود....... راستی اصلا داشتم چی می‌گفتم فکر کنم دوباره رشته‌ی تسبیح کلام از هم بگسست به هر حال معذورم بدارید که........ بووووود

صحبت کردن تو این روزگار به قول مرحوم دکتر شریعتی آدم رو یاد دمونتس می‌اندازه.
دمونتس یه آدم بدقواره‌ی بی‌زبون کم حرف بود بعد پدرش که مرد حقش رو تو دادگاه خوردن چون آدمهای مقابل دمونتس آدم‌های زبون‌بازی بودن.
دمونتس تصمیم گرفت که فن بیانش رو قوی کنه اومد بیرو شهر یه حفره کند و روزها درون این حفره قرار می‌گرفت در اطراف این حفره میخ‌های زیادی کوبید و محدوده‌ی حرکت دست، سر و دیگر اعضای بدنش رو مشخص نمود. سالها تلاش کرد و در حصار این میخ‌ها توانست حرکتهای بدنش رو هدایت کنه و در نهایت تبدیل شد به یه سخنران بسیار بزرگ........

صحبت کردن در این روزگار شده دمونتس و میخ‌های اطرافش. تا می‌خواهی یه کلام صحبت کنی می‌بینی که دستت می‌خوره به میخ سمت راست تا میایی کله‌ای تکون بدی و حرفی بزنی سرت می‌خوره به میخ سمت چپ........

چند وقت پیش که جلسه‌ی انجمن با عنوان«حسین مظهر عشق الهی» در منزل آقای رضوانی برگزار شد حرف‌هایی زدم که در ذهن همه ایجاد شبهه کرد. مادر یکی از بچه‌ها که جراتش از دیگران بیشتر بود گفت: فلانی اگر این حرفها درسته پس چرا در کوچه و بازار گفته نمی‌شه؟؟؟ در جواب یاد خاطره‌ای از یکی از استادان افتادم می‌گفت رفتم سری به مرحوم صالحی نجف‌آبادی(نویسنده‌ی کتاب شهید جاوید) بزنم. صحبت شد گفتند بیش از 20 جلدددددددد کتاب در رد کتاب شهید جاوید تا کنون نوشته شده!!!!!! بعد وقتی نگاه می‌کنی در همان زمان که این کتاب به رشته‌ی تحریر درآمده چند جلد کتاب در همین کشور ایران و در همان مقطع زمانی نوشته شد که در آنها به تمام مقدسات مسلمانان و حتی به خداوند متعال و شخص پیامبر خاتم و رییس مذهب شیعه جعفری توهین شد و سرجمع تمام کتابهایی که در جواب آنها به رشته‌ی تحررررررررررررررریر درآمد به عدد انگشتان دست نمی‌رسید!!!!!!!

خوب نگاه کنید شخصی کتابی نوشته و قیام عاشورا را مورد تحقیق و بررسی قرار داده در جوابش بیش از 20 جلد ردیه نوشته‌اند و شخصی به خدا توهین کرده و .........

اینها دردهایی است که متاسفانه اگر در جامعه ازآنها دم بزنی و مطرح کنی بعنوان یک فرد شورشی، یک فرد ضد مذهب، یک فرد بی‌دین و خدانشناش شناخته می‌شی و اگر دم نزنی پیش وجدان خودت و پیش خدای خودت شرمنده هستی.

راهی در پیش داری که به قول اخوان ثالث اگر دم درکشی آرام وگر سربرکنی فریاد.

یاد جلسه‌ای افتادم که چند وقت پیش در جایی تشکیل شد بعد یه آقایی رشته‌ی سخن رو در دست گرفته بود و هرچه می‌خواست می‌گفت. صحبتش که تموم شد علی‌رغم میل باطنی‌ام جواب سخت و شکننده‌ای دادم که واقعا نتوانستم ساکت بمانم. بعد وقتی اومدیم بیرون یکی از دوستان با کمال شجاعت و شهامت گفت فلانی چرا اینقدر شخصیتت رو خراب می‌کنی چرا تو هم همرنگ جماعت نمی‌شی چرا تو هم در آغوش نرم این جریان آرام قرار نمی‌گیری؟؟؟؟؟؟!!!!! نگاه کن به فلانی که هر چی حرف می‌زنه هیچ کس مخالفش نیست و همه جا محبوبه و همه جا مورد تاییده و هیچ دشمنی نداره اینطور تو برای خودت دشمن می‌تراشی و اعتبار و حیثتت رو از بین می‌بری....
خندم گرفت دلم سوخت برای خودم برای جامعه‌ام برای زمان و مکانی که در آن به سر می‌برم از اینهمه مصلحت‌پرستی و مصلحت‌اندیشی.........

سعی کنید از عاشورا درس واقعی بگیرید وتلاش کنید پیام واقعی عاشورا را دریافت کنید.

 ما زنده به آنیم که آرام نگیریم      موجیم که آسودگی ما عدم ماست

خدانگهدار